Alcoholvergunning

Wat is het?

U heeft een Alcoholvergunning nodig als u alcoholische drank verkoopt, bijvoorbeeld in een:

  • Slijterij;
  • Horecabedrijf (café of restaurant);
  • Sportkantine, verenigingslokaal of bedrijfsrestaurant;
  • Supermarkten met aparte drankafdeling;
  • Cafetaria (bij gebruik ter plaatse).

U hebt geen Alcoholvergunning nodig als u alleen zwak alcoholische drank verkoopt zoals bier of wijn, bijvoorbeeld in:

  • Supermarkten zonder aparte drankafdeling;
  • Cafetaria (voor gebruik elders).

Wilt u alcohol schenken tijdens een evenement? Dan moet u een ontheffing aanvragen voor het tijdelijk schenken van zwak-alcoholische dranken volgens artikel 35 van de Alcoholwet (via formulier 'Ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet - Model C'.

Wat moet ik doen?

U vraagt de vergunning aan bij de gemeente, waar uw horecabedrijf of slijterij is gevestigd.

Afspraak maken

Indien gewenst kunt u voor het indienen van uw aanvraag een afspraak maken met een medewerker van het APV via apv@zuidplas.nl of via (0180) 330 300.

Wijzigingen

Komt er een andere of extra leidinggevende in uw bedrijf? Dan moet u dit melden bij de gemeente, via het formulier ‘Wijziging aanhangsel drank- en horecavergunning'. U hoeft hiervoor geen nieuwe vergunning aan te vragen.

Moet een leidinggevende van uw drank- en horecavergunning te worden afgeschreven? Dan moet u dit melden bij de gemeente. U kunt hiervoor het formulier ‘Afschrijven leidinggevende aanhangsel drank- en horecavergunning’ gebruiken.

Verenigingen en stichtingen

Voor verenigingen en stichtingen die alcohol schenken gelden extra voorwaarden:

  • Er zijn binnen de vereniging of stichting minstens 2 leidinggevenden die vermeld staan in het handelsregister van de Kamer van Koophandel en die in het bezit zijn van een SVH Verklaring Sociale Hygiëne.
  • De huisregels rondom het verantwoord gebruik van alcohol staan in een door het bestuur vastgesteld bestuursreglement.

Wat heb ik nodig?

Indieningsvoorwaarden Alcoholvergunning

Een aanvraag voor een drank- en horecavergunning wordt ingediend via 'Aanvraagformulier drank en horecavergunning commercieel - Model A'.

*Paracommerciële instellingen dienen de aanvraag in via 'Aanvraagformulier drank en horecavergunning para-commercieel - Model B' en overleggen tevens een Bestuursreglement.

Bij de aanvraag moet u de documenten overleggen:

  • Kopie verklaring Sociale Hygiëne van iedere leidinggevende;
  • Kopie van de arbeidsovereenkomst van iedere leidinggevende;
  • Kopie van een geldig legitimatiebewijs van iedere leidinggevende en iedere bestuurder;
  • Kopie van de Koop/Huurovereenkomst;
  • Kopie van uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (niet ouder dan 3 maanden);
  • Bestuursreglement (voor de paracommerciële horeca);
  • Plattegronden (op schaal) van het pand en het eventuele terras.

Tevens moet de aanvrager de 'BIBOB-vragenlijst' in vullen (dit geldt niet voor paracommerciële instellingen).

Let op: bij het vestigen / overnemen van een horecabedrijf moet u tevens een 'Exploitatievergunning horecabedrijf' aan te vragen.


*Paracommerciële instellingen zijn stichtingen en verenigingen die zich richten op recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige activiteiten. Het is belangrijk dat het verkopen van alcoholhoudende dranken niet de hoofdzaak is.

Sta jij al in het Register Sociale Hygiëne

Heb jij recentelijk je diploma Sociale Hygiëne gehaald? Of ben je al langer in bezit van een diploma Sociale Hygiëne? Registreer jezelf of herbevestig je registratie dan in het Register Sociale Hygiëne. Per 1 juli 2023 is er namelijk een nieuw Register Sociale Hygiëne.

Een nieuw Register Sociale Hygiëne

Vanaf 1 juli 2023 wordt het Register Sociale Hygiëne beheerd door de Landelijke commissie sociale hygiëne (LCSH). Met de overgang naar de Lcsh wordt het register geactualiseerd; persoonsgegevens worden gecontroleerd op basis van het Burgerservicenummer (BSN). Dit is iets wat de SVH, de partij die voorheen het Register Sociale Hygiëne beheerde, niet op die manier kon doen.

Heb je jouw diploma vóór 1 juli 2023 gehaald

Stond je al geregistreerd in het oude Register Sociale Hygiëne van de SVH? Dan is het belangrijk dat je jouw registratie herbevestigt en eventueel corrigeert in het nieuwe register. Zo wordt het nieuwe register actueel. Dit doe je gratis via www.registersocialehygiene.nl/registratie-herbevestigen  Het oude register blijft vanaf 1 juli 2023 nog 5 jaar bestaan. Daarna worden de niet-bevestigde registraties opgeschoond.

Sta je nog niet in het nieuwe Register Sociale Hygiëne

Heb je na 1 juli 2023 een diploma Sociale Hygiëne gehaald? Check dan eerst of jouw diploma erkend is op de website van het Register Sociale Hygiëne. Daarna kun je jezelf registreren. Dit doe je door in te loggen met jouw DigiD via www.registersocialehygiene.nl/registreren. Registratie kost €92,-. De betaling kun je meteen met iDeal voldoen.

Registreer je vandaag nog

Iedereen die in het bezit is van een diploma Sociale Hygiëne kan worden opgenomen in het nieuwe Register Sociale Hygiëne. Dus heb je een diploma Sociale Hygiëne? Ga dan naar www.registersocialehygiene.nl en registreer jezelf of herbevestig jouw registratie.

Meer informatie

Ga voor meer informatie over het Register Sociale Hygiëne of de Lcsh naar www.registersocialehygiene.nl.