Wat is het?

In een exploitatievergunning staan voorwaarden. Deze voorwaarden hebben te maken met overlast, veiligheid en fatsoen. U vraagt een exploitatievergunning aan bij de gemeente als:

  • u een horecabedrijf wilt starten of overnemen
  • u uw horecabedrijf wilt uitbreiden door een verbouwing
  • de rechtsvorm van uw horecabedrijf verandert
  • uw horecabedrijf een andere leidinggevende krijgt
  • u een terras wilt starten of uw terras wilt uitbreiden
  • u met uw horecabedrijf nieuwe activiteiten gaat uitvoeren

Dit geldt voor elk horecabedrijf, ook als u geen alcohol schenkt. Een horecabedrijf is bijvoorbeeld een:

  • hotel
  • restaurant, café of snackbar
  • discotheek
  • buurthuis of clubhuis

Wat moet ik doen?

U vraagt de vergunning aan bij de gemeente, waar uw horecabedrijf is gevestigd. U wordt geadviseerd bij het indienen van de vergunning een afspraak te maken met een medewerker van APV.

Afspraak maken

U maakt een afspraak met een medewerker via apv@zuidplas.nl of (0180) 330 300.

Let op! Indien u in het horecabedrijf alcoholische dranken wilt schenken dient u tevens een 'Alcoholvergunning' aan te vragen.

Hoe werkt het?

Meestal krijgt u de vergunning als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • Het bestemmingsplan geeft aan dat er horecabedrijven in het gebied zijn toegestaan;
  • De omgeving heeft/krijgt geen last van uw horecabedrijf. De gemeente kan eisen dat u daartoe maatregelen neemt;
  • De door u ingevulde Bibob-vragenlijst is onderzocht en geeft een positief resultaat.

Wat heb ik nodig?

Indieningsvoorwaarden Exploitatievergunning

Een aanvraag voor een exploitatievergunning moet ingediend worden via 'Exploitatievergunning - aanvraagformulier'.

Bij de aanvraag dienen de navolgende stukken te worden overlegd:

  1. Kopie geldig legitimatiebewijs van iedere leidinggevende;
  2. Kopie van de Koop/Huurovereenkomst;
  3. Een kopie van de arbeidsovereenkomst van iedere leidinggevende;
  4. Uittreksel van de Kamer van Koophandel (niet ouder dan 3 maanden);
  5. Situatietekening (kadastrale ligging);
  6. Plattegrond op schaal van het pand en het eventuele terras.

Tevens dient de aanvrager de 'BIBOB-vragenlijst' in te vullen (dit geldt niet voor *Paracommerciële instellingen). Wordt de exploitatievergunning samen met de Alcoholvergunning aangevraagd dan hoeven de bescheiden niet dubbel te worden aangeleverd.

*Paracommerciële instellingen zijn stichtingen en verenigingen die zich richten op recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige activiteiten. Het is belangrijk dat het verkopen van alcoholhoudende dranken niet de hoofdzaak is (bijvoorbeeld kerken en sportverenigingen).

Sta jij al in het Register Sociale Hygiëne

Heb jij recentelijk je diploma Sociale Hygiëne gehaald? Of ben je al langer in bezit van een diploma Sociale Hygiëne? Registreer jezelf of herbevestig je registratie dan in het Register Sociale Hygiëne. Per 1 juli 2023 is er namelijk een nieuw Register Sociale Hygiëne.

Een nieuw Register Sociale Hygiëne

Vanaf 1 juli 2023 wordt het Register Sociale Hygiëne beheerd door de Landelijke commissie sociale hygiëne (LCSH). Met de overgang naar de Lcsh wordt het register geactualiseerd; persoonsgegevens worden gecontroleerd op basis van het Burgerservicenummer (BSN). Dit is iets wat de SVH, de partij die voorheen het Register Sociale Hygiëne beheerde, niet op die manier kon doen.

Heb je jouw diploma vóór 1 juli 2023 gehaald

Stond je al geregistreerd in het oude Register Sociale Hygiëne van de SVH? Dan is het belangrijk dat je jouw registratie herbevestigt en eventueel corrigeert in het nieuwe register. Zo wordt het nieuwe register actueel. Dit doe je gratis via www.registersocialehygiene.nl/registratie-herbevestigen(externe link)  Het oude register blijft vanaf 1 juli 2023 nog 5 jaar bestaan. Daarna worden de niet-bevestigde registraties opgeschoond.

Sta je nog niet in het nieuwe Register Sociale Hygiëne

Heb je na 1 juli 2023 een diploma Sociale Hygiëne gehaald? Check dan eerst of jouw diploma erkend is op de website van het Register Sociale Hygiëne. Daarna kun je jezelf registreren. Dit doe je door in te loggen met jouw DigiD via www.registersocialehygiene.nl/registreren(externe link). Registratie kost €92,-. De betaling kun je meteen met iDeal voldoen.

Registreer je vandaag nog

Iedereen die in het bezit is van een diploma Sociale Hygiëne kan worden opgenomen in het nieuwe Register Sociale Hygiëne. Dus heb je een diploma Sociale Hygiëne? Ga dan naar www.registersocialehygiene.nl(externe link) en registreer jezelf of herbevestig jouw registratie.

Meer informatie

Ga voor meer informatie over het Register Sociale Hygiëne of de Lcsh naar www.registersocialehygiene.nl(externe link).