Huis- en gedragsregels gemeente Zuidplas

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zuidplas, gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren,

Besluit vast te stellen de "Beleidsregels huis- en gedragsregels gemeente Zuidplas 2025"

Artikel 1 - Doel en uitgangspunten

Deze beleidsregel heeft tot doel het waarborgen vaneen veilige, gastvrije en respectvolle omgeving en interactie tussen inwoners, bezoekers en medewerkers van de gemeente Zuidplas. Respect, gelijkwaardigheid veiligheid en professionaliteit zijn de uitgangspunten in het contact tussen inwoners, bezoekers, medewerkers en bestuurders.

Artikel 2 - Toepassingsbereik

Deze beleidsregel geldt voor:

  1. alle bezoekers en gebruikers van gemeentelijke gebouwen en terreinen;
  2. alle contactmomenten met de gemeente (fysiek, telefonisch en digitaal);
  3. medewerkers en bestuurders van de gemeente in hun hoedanigheid van werkgever of werknemer.

De huis en gedragsregels hebben geen betrekking op de wettelijke taken voorkomende uit de gemeentewet en ander publiekrechtelijke bevoegdheden en zijn hierop enkel aanvullend van aard.

Artikel 3 - Gedragsregels

Iedereen gedraagt zich op een manier die orde, rust, veiligheid en goede gang van zaken niet verstoort. Verboden is onder meer:

  1. agressief, intimiderend, bedreigend, discriminerend of hinderlijk gedrag;
  2. schelden, schreeuwen, het gebruik van leuzen of ander beledigend taalgebruik;
  3. fysiek of verbaal geweld;
  4. beschadigen, vernielen of wederrechtelijk meenemen van gemeentelijke eigendommen;
  5. zonder toestemming verspreiden van drukwerk, affiches of andere publicaties; binnen gemeentelijke gebouwen en terreinen;
  6. gebruik van alcohol, drugs of tabakswaren in gebouwen en op terreinen met uitzondering van aangewezen rookruimtes op het terrein waar tabakswaren genuttigd kunnen worden;
  7. huisdieren zijn niet toegestaan, uitzondering geldt voor hulp en geleidehonden, deze zijn van harte welkom;
  8. het betreden van niet-toegankelijke ruimten, ruimten of terrein(delen) voor onbevoegden zonder toestemming of begeleiding van een door de gemeente bevoegde medewerker;
  9. wapens, gevaarlijke objecten, gevaarlijke stoffen, voorwerpen die als wapen kunnen worden aangewend en voorwerpen waarmee kan worden gedreigd alsof het wapens zijn binnen te voeren, bij zich te dragen of gebruiken;
  10. het maken van foto-, film- of geluidsopnames zonder voorafgaande schriftelijke toestemming;
  11. het blokkeren van nooduitgangen, doorgangen of vluchtwegen of het onklaar maken of verhinderen van de juiste werking van brandbeveiliging en beveiligingsinstallaties;
  12. gezichtsbedekkende kleding te dragen waarbij het gehele gelaat bedekt is of enkel de ogen zichtbaar zijn. Het gaat bijvoorbeeld om maskers, bivakmutsen, integraalhelmen of een nikab.
  13. Vuurwerk mee te nemen of te ontsteken en open vuren te ontsteken of aan te houden
  14. Bezoekers zich, al dan niet in groepsverband, door hun aanwezigheid of hun gedrag onevenredig nadrukkelijk of langdurig manifesteren.

Artikel 4 - Aanwijzingen

Bezoekers en medewerkers zijn verplicht aanwijzingen van bevoegde medewerkers, beveiliging of toezichthouders onmiddellijk op te volgen. Het niet opvolgen van aanwijzingen kan leiden tot beëindiging van de dienstverlening, verwijdering of ontzegging van de toegang tot gemeentelijke gebouwen en terreinen.

Artikel 5 - Maatregelen bij overtreding

  1. Bij overtreding van deze beleidsregel kan iedere medewerker het gesprek beëindigen en de dienstverlening staken. De medewerker stelt hiervan de clustermanager direct in kennis.
    1. Bij overtreding van deze beleidsregel kan het college of een door het college gemachtigde medewerker de volgende maatregelen treffen:
    2. mondelinge of schriftelijke waarschuwing;
    3. verwijdering uit het gebouw en/of terrein;
    4. tijdelijke of permanente ontzegging van toegang tot gemeentelijke gebouwen of terreinen;
    5. besluiten tot het verhalen van kosten en/of schadevergoeding;
    6. aangifte doen bij de politie.
  2. Een toegangsontzegging kan:
    1. door de gemeente bevoegde medewerker ter plaatse worden opgelegd voor de duur van maximaal 24 uur;
    2. door het college worden opgelegd voor een langere periode, met een maximum van één jaar.
  3. Een besluit tot ontzegging wordt schriftelijk bekendgemaakt en bevat:
    1. de gronden;
    2. de duur van de maatregel;
    3. de mogelijkheid van bezwaar en beroep.

Artikel 6 - Aansprakelijkheid

Eenieder die de panden of terreinen betreedt is aansprakelijk voor alle directe en indirecte schade die hij veroorzaakt, al dan niet ten gevolge van het niet naleven van deze huis- en gedragsregels. De gemeente Zuidplas is niet aansprakelijk voor derden veroorzaakte schade aan (eigendommen van) bezoekers en blijft gevrijwaard voor aanspraken die daaruit voortvloeien.

Artikel 7 - Digitale toezicht

Videobeveiligingssysteem. Dit systeem is aanwezig in gebouwen en op terreinen van de gemeente. De systemen worden toegepast met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

Artikel 8 - Relatie werkgever–werknemer

  1. Medewerkers en bestuurders van de gemeente zijn gehouden zich te gedragen overeenkomstig deze gedragsregels en hebben daarbij een voorbeeldfunctie.
  2. Bij overtreding door een medewerker gelden de bepalingen van het arbeidsrecht en de interne HR-procedures.

Artikel 9 - Bekendmaking en communicatie

  1. Deze regels worden gepubliceerd in het gemeenteblad en op de website van de gemeente Zuidplas.
  2. In gemeentelijke gebouwen worden de huis- en gedragsregels zichtbaar bekendgemaakt voor bezoekers.

Artikel 10 - Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treden in werking op 7 oktober 2025.

Artikel 11 - Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel huis- en gedragsregels gemeente Zuidplas 2025. Vastgesteld in de collegevergadering van 7 oktober 2025.