Grondaankoop

De gemeente is eigenaar van stukken grond. Soms kunt u een stuk grond van de gemeente kopen, huren of pachten. Bijvoorbeeld bouwkavels, landbouwgrond of groenstroken.

Grondprijzenbrief

Voor de grondprijzenbrief van de gemeente Zuidplas verwijzen wij u naar de pagina 'Grondprijzenbrief'. Hier staat beschreven op welke wijze de gemeente haar grond verkoopt ten behoeve van verschillende functies, zoals woningbouw, kantoren en bedrijven.

Aankoop Snippergroen

U kunt als inwoner van Zuidplas snippergroen kopen tot een grootte van maximaal 100 m2. Dat kan alleen als de groenstrook geen openbare functie heeft. Dat wil zeggen dat het perceel grond geen verkeersgroen, gebruiksgroen of beeldbepalend groen is en/of dat het perceel groen niet wordt gebruikt ten behoeve van kabels, leidingen, rioleringen en overige nutsvoorzieningen en of voor monumentale bomen.

Voor de actuele prijzen van snippergroen gaat u naar de pagina 'Grondprijzenbrief'. U kunt het Beleid Snippergroen downloaden of bekijken op de pagina 'Beleid, groen'.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Grondbedrijf van de afdeling Ruimte. Neem hiervoor contact op met:

Aankoop bouwgrond (kavels)

  • Indien er bouwgrond voor aankoop beschikbaar is binnen de gemeente Zuidplas zal deze hier gepubliceerd worden.

Een standaard koopovereenkomst voor bouwgrond en de Algemene voorwaarden voor verkoop van grond en opstallen kunt u hieronder downloaden of bekijken.

Voornemen tot verkoop gemeentegrond

Overheidsorganen zijn verplicht bij verkoop van onroerende zaken (dit wordt uitgelegd als verkoop, verhuur, vererfpachting of vestiging van andere zakelijke rechten) in alle openheid kenbaar te maken, zodat alle potentiële gegadigden in de gelegenheid gesteld worden mee te dingen.

Bieding- en selectieprocedure bij uitgifte gemeentegrond/vastgoed

Sinds de uitspraak van de Hoge Raad op 26 november 2021 (ECLI:NL:HR:2021:1778), het Didamarrest,  staat het gelijkheidsbeginsel overheidsorganen een één-op-één verkoop (dit wordt uitgelegd als verkoop, verhuur, vererfpachting of vestiging van andere zakelijke rechten) van onroerende zaken in de weg, als er naar verwachting meerdere (potentiële) gegadigden zijn voor koop van de onroerende zaak.

Overheidsorganen zijn verplicht bij verkoop van gemeentelijk onroerende zaken in alle openheid aan te bieden, zodat alle potentiele gegadigden in de gelegenheid gesteld worden mee te dingen.

Er is sprake van een mogelijke uitzondering, namelijk dat op basis van objectieve, toetsbare en redelijke criteria slechts één serieuze gegadigde in aanmerking komt voor de aankoop.

Bij besluit van 25 januari 2023 heeft de gemeenteraad van de gemeente Zuidplas ingestemd met de aanpassing van de Nota Grondbeleid aan deze verplichting.
Bij elke uitgifte in welke vorm dan ook van gemeentelijk onroerend goed zal de gemeente de verkoop openbaar aanbieden op de eigen website en in het gemeenteblad.

Daar waar na toetsing op basis van objectieve, toetsbare en redelijke criteria slechts één serieuze gegadigde in aanmerking komt voor de verkoop zal de gemeente haar voornemen om tot verkoop aan deze gegadigde openbaar publiceren en motiveren. Hierbij geeft de gemeente andere partijen de mogelijkheid om zich kenbaar te maken als potentiële gegadigde. De gemeente publiceert haar voornemens op de eigen website en in het gemeenteblad met een termijn van twintig kalenderdagen om te reageren.

Voor actuele voornemens tot verkoop bekijk 'Overzicht actuele voornemens tot verkoop gemeentegrond'.

Overzicht actuele voornemens tot verkoop/verhuur gemeentegrond

1. Voornemen tot aangaan van een koopovereenkomst nabij Burgemeester Klinkhamerweg 24A te Zevenhuizen

Datum publicatie: 3 juli 2024

De gemeente Zuidplas is voornemens een koopovereenkomst van een perceel grond met de eigenaren van de woning adres Burgemeester Klinkhamerweg 24A, 2761 BG Zevenhuizen aan te gaan teneinde de eigendom van de grond over te dragen.

Objectinformatie

  • Een gedeelte van het perceel grond, ter grootte van circa: 31 vierkante meter aan de voorzijde en 20 vierkante meter aan de achterzijde.
  • Adres: voorzijde en achterzijde van het adres Burgemeester Klinkhamerweg 24A, 2761 BG Zevenhuizen.
  • Huidige bestemming: aan de voorzijde enkelbestemming "Tuin" en aan de achterzijde enkelbestemming "Wonen"
  • Percelen: gelegen binnen de percelen kadastraal bekend gemeente Zevenhuizen:
    1. Voorzijde: sectie E nummer 3371 te Zevenhuizen(gedeeltelijk);
    2. Achterzijde: sectie E nummer 1473 te Zevenhuizen (geheel).

Criteria voor het aangaan van overeenkomsten

De gemeente Zuidplas meent dat op grond van objectieve, redelijke en toetsbare criteria slechts één serieuze gegadigde in aanmerking komt voor het sluiten van de koopovereenkomst en de daaruit voortvloeiende juridische levering van bovenvermelde grond.  Het perceel grond aan de voorzijde is in gebruik als tuin bij potentiële koper; het perceel grond aan de achterzijde is niet in gebruik bij potentiële koper en is thans een perceel grond in de openbare ruimte. De beide percelen grond grenzen aan het huisperceel van koper. Er is een overeenkomst voor akkoord voor grondverkoop aan de achterzijde tussen de eigenaren van Burgemeester Klinkhamerweg 24 en 24A aangeleverd. Koper wordt daarmee gezien als enige serieuze aankoop gegadigde. Bij de beoordeling van de criteria komt de gemeente een zekere beleidsvrijheid toe.

  1. De gemeente is van oordeel dat op basis van de toetsing aan criteria die zijn vastgelegd in de Beleidsnota Snippergroen van de gemeente Zuidplas de beoogde koper de enige geschikte gegadigde is.
  2. De koopprijs is gebaseerd op de Grondprijzenbrief van gemeente Zuidplas. De gemeente ontvangt derhalve een marktconforme prijs voor de verkoop van de grond.

Vervaltermijn

Tegen de voorgenomen verkoop kan geen zienswijze, bezwaar of beroep in de zin van de Awb worden ingediend c.q. ingesteld. Als u het niet eens bent met de voorgenomen verkoop, dan dient u dat binnen 20 kalenderdagen na deze publicatie (datum woensdag 3 juli 2024) kenbaar te maken door een kort geding aanhangig te maken bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag. Deze termijn van 20 kalenderdagen is een vervaltermijn.

Als u vragen heeft over deze verkoop dan kunt u per e-mail contact opnemen met het team Gebiedsontwikkeling en Planeconomie via Grondzaken@zuidplas.nl

2. Voornemen tot levering gronden jaren 50 wijk Moordrecht

Datum publicatie: 10 juli 2024

De gemeente Zuidplas (hierna: "de Gemeente") is voornemens percelen grond in de Jaren 50 wijk in Moordrecht gefaseerd te leveren aan Mozaïek Wonen te Gouda (hierna: "Mozaïek") ten behoeve van de herontwikkeling van de Jaren 50 wijk, ter uitvoering van een reeds tussen partijen gesloten koop-en realisatieovereenkomst. Mozaïek Wonen is op haar beurt voornemens percelen grond in de Jaren 50 wijk in Moordrecht die bestemd zijn voor de openbare ruimte van deze herontwikkeling gefaseerd te leveren aan de Gemeente.

Objectinformatie

Door de Gemeente aan Mozaïek te leveren percelen grond:

  1. aan de Schielandstraat te Moordrecht, sectie C nummer 2798 (gedeeltelijk) ter grootte van circa 115 vierkante meter;
  2. aan de Schielandstraat te Moordrecht, sectie C nummer 3603 (gedeeltelijk) ter grootte van circa 29 vierkante meter;
  3. aan de Oostwaalstraat/Graaf Willemstraat/Drost IJsermansingel te Moordrecht, sectie C nummer 6063 (gedeeltelijk) ter grootte van circa 1.146 vierkante meter;
  4. aan de Drost IJsermansingel te Moordrecht, sectie C nummer 3536 (gedeeltelijk) ter grootte van circa 61 vierkante meter.
  5. Totaal: circa 1351 vierkante meter.
  6. Huidig en toekomstig gebruik: huidig: wegen; toekomstig: woningbouw.

Criteria voor het aangaan van overeenkomsten

De Gemeente meent dat op grond van de volgende objectieve, redelijke en toetsbare criteria slechts één serieuze gegadigde, te weten Mozaïek, in aanmerking komt voor de levering van de percelen grond:

  1. De Gemeente en Mozaïek zijn op 7 oktober 2021 een koop- en realisatieovereenkomst, tevens anterieure overeenkomst, tot herstructurering Jaren 50 wijk te Moordrecht aangegaan voor de integrale herontwikkeling van de Jaren 50 wijk te Moordrecht;
  2. Uitgangspunt daarbij is dat de Gemeente bouwgrond aan Mozaïek verkoopt en levert ten behoeve van het bouwplan. Mozaïek verkoopt en levert aan de Gemeente op haar beurt gronden die bestemd zijn voor de openbare ruimte;
  3. De voorgenomen gefaseerde levering aan Mozaïek vloeit voort uit de sub a genoemde
    overeenkomst.

Vervaltermijn

Tegen de voorgenomen levering kan geen zienswijze, bezwaar of beroep in de zin van de Awb worden ingediend c.q. ingesteld. Als u het niet eens bent met de voorgenomen levering, dan dient u dat binnen 20 kalenderdagen na deze publicatie kenbaar te maken door een kort geding aanhangig te maken bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag. Deze termijn van 20 kalenderdagen is een vervaltermijn.

Als binnen de opgegeven termijn geen kort geding tegen de Gemeente aanhangig is gemaakt, zal het college overgaan tot levering van de percelen grond. Er liggen verder geen stukken ter inzage.

Als u vragen heeft over deze verkoop dan kunt u per e-mail contact opnemen met het team Gebiedsontwikkeling en Planeconomie via Grondzaken@zuidplas.nl