Afschrift (uittreksel) burgerlijke stand
Wat is het?
De burgerlijke stand is een afdeling van de gemeente. De burgerlijke stand maakt en bewaart officiële documenten van belangrijke gebeurtenissen. Deze documenten worden akten genoemd. Voorbeelden van akten:
- geboorteakte
- huwelijksakte
- echtscheidingsakte
- overlijdensakte
U kunt een afschrift of uittreksel van een akte aanvragen bij de gemeente waar de akte is gemaakt.
Afschrift of uittreksel
Een afschrift is een kopie van de akte met een stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Op een uittreksel staan alleen de persoonsgegevens.
U vraagt een akte op bij de gemeente waar de levensgebeurtenis heeft plaatsgevonden. Een voorbeeld: als u geboren bent in de gemeente Gouda, vraagt u daar een afschrift van de geboorteakte op. Bent u gescheiden dan wordt dit op uw huwelijksakte bijgeschreven, u vraagt deze op bij de gemeente waar u getrouwd was.
Wat moet ik doen?
U kunt direct online uw Afschrift (uittreksel) burgerlijke stand aanvragen.
Afschrift (uittreksel) burgerlijke stand aanvragen
Als u door een medewerker aan de balie geholpen wilt worden maakt u een afspraak.
Hoe werkt het?
U vraagt een afschrift of uittreksel burgerlijke stand aan bij de gemeente waar de akte is gemaakt. Geef aan waarom u het afschrift of uittreksel nodig hebt.
Afschrift of uittreksel voor kinderen tot 18 jaar
U kunt ook voor uw kind een afschrift of uittreksel burgerlijke stand aanvragen als:
- uw kind onder de 18 jaar is;
- uw kind op hetzelfde adres woont als u.
Internationaal uittreksel
Een uittreksel burgerlijke stand is in meer talen verkrijgbaar. Geef bij uw aanvraag aan dat u een internationaal uittreksel wilt. Een afschrift burgerlijke stand is alleen verkrijgbaar in het Nederlands. Als u een afschrift in een andere taal nodig hebt, moet u het afschrift zelf laten vertalen door een beëdigde vertaler.
Iemand anders machtigen
Wanneer iemand anders de aanvraag voor u doet bij de gemeente, geeft u diegene een brief mee met daarin:
- de reden waarom u het afschrift of uittreksel nodig hebt;
- de naam van de gemachtigde;
- uw handtekening;
- de handtekening van de gemachtigde.
Wat kost het?
- € 15,70 voor aanvraag online, of aan de balie
- € 16,70 voor aanvraag via post
Bij betalingen aan de balie betaalt u bij voorkeur met Pin.
Wat heb ik nodig?
Bij een online aanvraag hebt u nodig:
- uw DigiD(externe link)
- gegevens voor internetbankieren
Persoonlijk aanvragen
- geldig identiteitsbewijs
- pinpas of contant geld
Schriftelijk aanvragen
- Een kopie van uw geldige identiteitsbewijs.
- Brief waarin staat waarom u het afschrift of uittreksel nodig hebt.
- Uw handtekening op de brief.
Iemand anders machtigen
De gemachtigde neemt uw machtigingsbrief mee naar de gemeente met:
- een kopie van uw geldige identiteitsbewijs;
- zijn of haar eigen identiteitsbewijs.
Hoe lang duurt het?
- Als u het afschrift of uittreksel persoonlijk bij de gemeente aanvraagt, krijgt u het meteen mee. Dit geldt ook als u iemand hiervoor machtigt.
- Als u het afschrift of uittreksel online of schriftelijk aanvraagt, stuurt de gemeente het per post naar u toe.