Nieuwbouw basisscholen wijk Zuidplas

Dit project omvat de realisatie van vervangende nieuwbouw voor de Wingerd, Gideonschool en de Prins Willem Alexanderschool in de Wijk Zuidplas. Deze scholen zijn namelijk gehuisvest in verouderde panden. In 2021 en 2022 zijn diverse onderzoeken gedaan voor de vervangende nieuwbouw. Ook moest de locatie voor de nieuwbouw van de scholen worden bepaald. Voor deze eerste fase van het project werd in 2023 een participatietraject gestart. Dit traject voor fase 1 is inmiddels afgerond. Wilt u de informatie over fase 1 van dit project, die voorheen op deze webpagina stond, teruglezen? Ga dan naar ons Webarchief voor de gearchiveerde versie: www.zuidplas.presurf.nl.

Participatie fase 2

Het college van B&W nam begin oktober 2024 het definitieve besluit dat de nieuwe scholen worden gebouwd op de huidige schoollocaties. Met dit besluit werd fase 1 afgesloten. Voor de vervolgfase, fase 2, is een nieuw projectplan en een nieuw participatietraject opgezet. De participatie in fase 2 bestaat uit twee participatietrajecten die deels gelijktijdig lopen:

  • participatie voor de tijdelijke schoollocatie(s) die nodig zijn tijdens de sloop en de bouw, en
  • participatie voor de scenario’s (ontwerpen / permanente invulling schoollocaties).

Omwonenden en ouders van de schoolgaande kinderen ontvangen te zijner tijd een uitnodiging voor de participatie voor de scenario‘s. Onderdeel daarvan is een bijeenkomst om de scenario’s, oftewel de permanente invulling van de locaties, te tonen en daarover reacties op te halen. Daarna worden op basis van deze reacties afwegingen gemaakt voor het doorvoeren van mogelijke aanpassingen. Uiteindelijk onvangt het college een voorstel voor de permanente invulling van de locaties.

De participatie voor de tijdelijke schoollocatie(s) gaat eerder van start. De resultaten daarvan gaan mee in de weging met andere factoren die van belang zijn voor de keuze van de tijdelijke locatie(s). Denk hierbij aan factoren zoals wet- en regelgeving, kosten, bereikbaarheid, etcetera. Na de participatie ontvangt het college een voorstel voor een locatiekeuze. Op dit moment zijn er drie mogelijke tijdelijke schoollocaties in beeld: de Ringvaartlaan, het Margrietpark en het IJsselpark.

Doel is om na de participatie de verhuis-, sloop- en bouwplannen zo snel mogelijk uit te voeren, zodat de kinderen daarna hun intrek kunnen nemen in de nieuwe schoolgebouwen.

Besluitvorming over participatie

Eerder werd besloten dat de gemeenteraad (hierna: raad) de participatieniveaus mag bepalen voor de twee participatietrajecten in deze projectfase. Hiertoe werd een raadsvoorstel opgesteld met als bijlagen twee participatienota‘s (opleggers van de participatieplannen). Hierin staan de voorgestelde participatieniveaus voor de trajecten vermeld. Deze niveaus werden gekozen op basis van de Checklist Afwegingskader Participatie, onderdeel van het Kader Participatie. Nadat de raad een besluit heeft genomen over de participatieniveaus, kan de participatie van start.

In de Programmacommissie Samenleving van 1 april 2025 werd het raadsvoorstel met de participatienota’s (Z24.003090 en Z24.003088) behandeld. Tijdens deze behandeling is verzocht een memo op te stellen om toe te lichten wat de participatieniveaus Adviseren en Co-produceren betekenen voor de keuze van de tijdelijke huisvesting (memo Z25.001075).

Amendement

In de daaropvolgende raadsvergadering van 15 april 2025 zijn na de behandeling van het raadsvoorstel twee amendementen aangenomen. Namelijk het amendement (2025 A18) om de omgangsregel ‘we gaan niet lobbyen’ te verwijderen. De raad meent dat deze omgangsregel ter bescherming van participanten, hen niet beschermt maar beperkt. Daarnaast is een amendement (2025 A17) aangenomen dat onder meer een wijziging van het participatieniveau voor de tijdelijke huisvesting inhoudt. Beide amendementen zijn verwerkt in een aangepaste participatienota (en -plan) voor de tijdelijke huisvesting.

Vervolg

Nadat de aangepaste participatienota voor de tijdelijke huisvesting door het college van B&W is vastgesteld, gaan de voorbereidingen voor het aangepaste participatietraject van start. Dit betekent dat de eerder geplande start op 15 mei 2025, verschuift naar een later moment net voor of na de zomer.

Meer informatie

Alle bovenvermelde stukken vindt u via: www.zuidplas.raadsinformatie.nl, onder punt 9 ‘Rv Project Nieuwbouw scholen wijk Zuidplas: vaststellen participatieniveaus‘.

Heeft u vragen

Is iets niet duidelijk wat u hier of elders heeft gelezen? Mist u informatie of heeft u andere vragen? Neem dan contact op met de projectleider, Ricardo Dorst, via projectbureau@zuidplas.nl o.v.v. ‘Nieuwbouw basisscholen Nwk’ of via telefoon: (0180) 330 300. U ontvangt dan zo snel mogelijk een reactie.