Een defect aan de openbare verlichting (straatverlichting, lantaarnpaal, lichtmast), kunt u via het formulier 'Melding openbare verlichting(externe link)' doorgeven. Correct werkende openbare verlichting is belangrijk voor onder andere de sociale veiligheid, verkeersveiligheid en de leefbaarheid van onze gemeente.

Wat moet ik doen

Geef het defect aan ons door via de knop 'Melding openbare verlichting(externe link)'. Wij vragen u dan om een aantal gegevens zodat wij weten waar de defecte lichtmast zich bevindt (straatnaam, nummer op de lantaarnpaal, type defect enz.).

Wilt u op de hoogte worden gehouden van de afhandeling/status van uw melding? Dan vragen wij u ook om een aantal persoonsgegevens, deze gegevens worden uitsluitend gebruikt om u te informeren over dat status van uw melding.

Melding openbare verlichting doorgeven(externe link)

Hoe lang duurt het

Hoe lang het duurt voordat de lichtmast gerepareerd kan worden, hangt af van de oorzaak. Dit beoordelen wij op basis van de melding.

  • ​Kapotte lamp: een kapotte lamp wordt meestal binnen 10 werkdagen hersteld
  • Schade aan lantaarnpaal/mast (aanrijding of vandalisme) worden op dezelfde dag van de melding bij een:
    • onveilige situatie meteen verwijderd
    • veilige situatie zo recht mogelijk geplaatst tot het moment van vervanging

Vervanging vindt in beide gevallen plaats binnen 2 weken. Speciale masten en/of armaturen worden naar verwachting binnen 6 weken vervangen.

  • Kabel- of netwerkstoring in eigendom van:
    • De gemeente worden binnen maximaal 5 werkdagen verholpen
    • Stedin of Liander worden direct doorgegeven aan de betreffende netbeheerder. Deze worden meestal binnen 5 werkdagen verholpen

Complexe storingen kunnen langer duren. Als de grond bevroren is kunnen kabelwerkzaamheden niet plaatsvinden en duurt het oplossen van de storing dus langer.

Openbare verlichting aan o.a. de Europalaan en Parallelweg Zuid

Al geruime tijd zijn er problemen met de straatverlichting aan het Mossenpad, de Europalaan, de Parallelweg-Zuid en een deel van de Ringvaartlaan en de Oostringdijk. Dit is voor een groot deel te wijten aan de bekabeling in de grond.

Het onderzoek naar de oorzaak heeft de nodige tijd gekost. Het is nu duidelijk dat de problemen in de ondergrondse bekabeling zit. De oplossing om de bekabeling in het Mossenpad te vervangen en het plaatsen van nieuwe kast heeft maar deels geholpen. De verlichting van Rendiermos, een deel van de Ringvaartlaan en Sterremos/Bekermos doet het, maar in de andere straten niet. Het probleem met de ondergrondse bekabeling blijkt groter dan verwacht.
 
We kunnen deze situatie helaas niet op korte termijn oplossen. We hebben tijd nodig om alle problemen nauwkeurig in kaart brengen en te kijken wat er nodig is. Dit is een vervelende en zeer ingewikkelde situatie, echter is het niet mogelijk om op dit moment met een snelle duurzame oplossing te komen.

Via deze pagina houden wij omwonenden zoveel mogelijk op de hoogte van de ontwikkelingen.

Vragen of meer informatie

Heeft u vragen of wilt u meer informatie dan kunt u contact met ons opnemen via (0180) 330 300 of via gemeente@zuidplas.nl o.v.v. verlichting Parallelweg-Zuid.