In de Basisregistratie Personen (BRP) staan gegevens van iedereen die in Nederland woont of heeft gewoond. U kunt een uittreksel van deze persoonsgegevens aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. In het uittreksel staan in ieder geval uw:

  • naam;
  • adres;
  • woonplaats;
  • geboortedatum.

Hoeveel moet ik betalen

  • € 8,45 als u via DigiD aanvraagt.
  • € 12,50 als u aan de balie uw uittreksel aanvraagt.
  • € 15,35 als u via post of email uw uittreksel aanvraagt.

Bij betalingen aan de balie betaalt u bij voorkeur met Pin.

Wat moet ik doen

U kunt direct online uw 'Uittreksel persoonsgegevens' aanvragen. U krijgt dit via de post thuisgestuurd.

Aanvragen Uittreksel persoonsgegevens
 

Als u door een medewerker aan de balie geholpen wilt worden maakt u een afspraak.

Afspraak maken

Machtiging

U kunt ook iemand machtigen om een aanvraag voor u te maken. Dit doet u via het 'Machtigingsformulier' en deze via de post op te sturen naar:

  • Postbus 100, 2910 AC, Nieuwerkerk aan den IJssel

Wat heb ik nodig

Bij een online aanvraag hebt u nodig:

  • uw DigiD
  • gegevens voor internetbankieren

Persoonlijk aanvragen

  • geldig identiteitsbewijs
  • pinpas of contant geld

Schriftelijk aanvragen

  • Een kopie van uw geldige identiteitsbewijs.
  • Brief waarin staat waarom u het uittreksel nodig hebt.
  • Uw handtekening op de brief.

Iemand anders machtigen

De gemachtigde neemt uw machtigingsbrief mee naar de gemeente met:

  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs;
  • zijn of haar eigen identiteitsbewijs.

Hoe lang duurt het

  • Als u het uittreksel persoonlijk bij de gemeente aanvraagt, krijgt u het meteen mee. Dit geldt ook als u iemand hiervoor machtigt.
  • Als u het uittreksel online of schriftelijk aanvraagt, stuurt de gemeente het per post naar u toe.