Veelgestelde vragen over de aanslag gemeentebelastingen en WOZ-beschikking


MijnOverheid
Met de DigiD van de persoon op wiens naam het aanslagbiljet staat , kunt u via Mijnoverheid.nl uw aanslagen, de WOZ-beschikking en het taxatieverslag van uw onroerende zaak (zaken) inzien.
Let op! Het is alleen mogelijk uw aanslagen en de WOZ-beschikking in te zien als u zich voor de 1e week van 2018 heeft aangemeld via Mijnoverheid.nl. Dit geldt niet voor het inzien van het taxatieverslag van uw onroerende zaak.

Wat betekent de afkorting WOZ?
WOZ betekent Waardering Onroerende Zaken en komt van de Wet WOZ.

Wat is de wet WOZ?
De Wet WOZ regelt de waardebepaling van onroerende zaken zoals woningen en bedrijfspanden. Een van de belangrijkste uitgangspunten is het voortdurend registreren van vastgoedgegevens. Denk bijvoorbeeld aan indelingsgegevens en vraag- en verkoopprijsgegevens. Alle onroerende zaken moeten volgens de wet WOZ elk jaar worden gewaardeerd naar de waarde op een bepaald tijdstip. Dit is de zogenaamde waardepeildatum. Voor 2018 is de waardepeildatum 1 januari 2017.

Wat is de WOZ-waarde?
De WOZ-waarde geeft aan wat een onroerende zaak op zou brengen als deze werd verkocht op 1 januari van het vorige jaar, de zogenaamde waardepeildatum. De WOZ-waarde van 2018 laat dus zien wat uw onroerende zaak waard was op 1 januari 2017. Om de WOZ-waarde van uw woning, bedrijfspand of grond te bekijken gaat u naar de pagina WOZ-waarde

Moet de gemeente de huurder van een woning ook een WOZ-beschikking toezenden?
Ja. Het toesturen van deze beschikking staat immers in artikel 24 van de Wet WOZ en de huurder kan ook een belang  hebben bij de hoogte van de WOZ-waarde van zijn gehuurde woning. Deze hoogte kan effect hebben op de huurprijs. Bent u in de loop van het jaar huurder geworden dan kunt u als nieuwe huurder een verzoek doen om een WOZ-beschikking te ontvangen.

Kan een huurder bezwaar maken tegen een WOZ-beschikking?

Ja. De huurder kan op de gebruikelijke manier bezwaar maken tegen de WOZ-waarde op zijn WOZ-beschikking. Als u echter huurder bent van een woning in de zogeheten vrije sector kunt u geen ontvankelijk bezwaar indien tegen de vastgestelde WOZ-waarde van deze woning. Dit heeft Rechtbank Amsterdam uitgemaakt in een uitspraak van 8 november 2017 (ECLI:NL:RBAMS:2017:8105). Geen ontvankelijk bezwaar wil zeggen dat er niet inhoudelijk op uw bezwaar mag worden ingegaan. U wordt dan niet-ontvankelijk in uw bezwaar verklaard. 

Bij een eventueel ontvankelijk bezwaar beoordeelt  de gemeente uitsluitend of de WOZ-waarde een correcte inschatting is van de marktwaarde op de waardepeildatum. Voor de waardebepaling is het niet relevant wat het effect van de WOZ-waarde op de huurprijs kan zijn.

Wat zijn onroerende zaken?
Onroerende zaken zijn gronden en alle daarmee verbonden bouwwerken. Voorbeelden van onroerende zaken zijn woningen, bedrijfspanden, objecten in aanbouw en bouwkavels. De gemeente heft belasting over alle onroerende zaken binnen haar grenzen. 

Hoe wordt de WOZ-waarde van mijn woning bepaald?
Bij de bepaling van de WOZ-waarde schat de gemeente de marktwaarde van een woning in. De marktwaarde is volgens een internationale definitie het geschatte bedrag waartegen vastgoed tussen een bereidwillige koper en een bereidwillige verkoper na behoorlijke onderhandeling in een zakelijke transactie zou worden overgedragen op de waardepeildatum. Daarbij zouden de partijen met kennis van zaken, verstandig en niet onder dwang hebben gehandeld.
Het maakt voor het bepalen van de WOZ-waarde niet uit of de woning gehuurd is of dat bijvoorbeeld sprake is van beperkingen zoals erfpacht. Bij het taxeren van een woning voor de WOZ gaat de gemeente er vanuit dat het uw eigen woning is zonder beperkingen.
Het bepalen van de waarde van woningen gebeurt veelal op geautomatiseerde, modelmatige wijze. Voor de berekening worden de kenmerken van alle woningen in de gemeente gecombineerd met de informatie over alle verkopen van woningen. De verschillen tussen de woningen, die blijken uit de gebruikte objectkenmerken, worden vertaald in waardeverschillen tussen de woningen. De taxateur van de gemeente controleert vervolgens de resultaten van de berekeningen.

Wat is de waardeontwikkeling van woningen tussen 2016 en 2017?
Voor de WOZ-waarde in 2018 is de waardeontwikkeling tussen waardepeildatum 1 januari 2016 en waardepeildatum 1 januari 2017 van belang. De landelijke cijfers geven aan dat de WOZ-waarden van woningen tussen 1 januari 2016 en 1 januari 2017 met circa 6,35 % zijn gestegen. (bron: NVM). De waardeontwikkeling in de gemeente Zuidplas kan hiervan afwijken.

Waarom wijkt de waardeontwikkeling van mijn woning af van de gemiddelde (regionale of gemeentelijke) waardeontwikkeling?
De waardeontwikkeling van uw woning kan afwijken van het gemiddelde in uw regio of uw gemeente .Maar deze kan ook afwijken van het gemiddelde in het betreffende marktsegment. Redenen voor (grote) onderlinge verschillen kunnen zijn:

  • Het meer of minder in trek zijn van een bepaalde locatie om te wonen.
  • Het meer of minder gewild zijn van een bepaald type woning.
  • Veranderingen van kwaliteit en onderhoud van de getaxeerde woning.

Wordt het oordeel van de gemeente nog gecontroleerd?
Ja, door de waarderingskamer. De waarderingskamer is een onafhankelijke, landelijke instelling die controleert of de gemeente op een juiste wijze de waarde van uw onroerende zaak heeft bepaald. De gemeente Zuidplas heeft het proces van de waardebepaling in nauw overleg met de waarderingskamer doorlopen. De waarderingskamer is van mening dat de gemeente Zuidplas haar werkzaamheden met betrekking tot de waardebepaling 'goed' uitvoert. Kijk voor meer informatie op www.waarderingskamer.nl. Hier vindt u onder andere de toezichtresultaten van alle gemeenten.

Hoe komt de Waarderingskamer aan de door haar gepubliceerde gemiddelde waardeontwikkeling per gemeente?
Zodra gemeenten de WOZ-taxaties hebben afgerond geven zij deze cijfers door aan de Waarderingskamer. Het gepubliceerde percentage is de gemiddelde waardeontwikkeling van de WOZ-waarde van alle woningen in de gemeente. Dit wordt berekend door de nieuwe WOZ-waarde van elke woning te vergelijken met de voorgaande WOZ-waarde.

Kan ik mijn aanslag gemeentebelastingen en taxatieverslag inzien?
Bent u belanghebbende van een onroerende zaak? En staat de aanslag gemeentebelastingen/kennisgeving van WOZ-waarde op uw naam? Dan kunt u uw aanslag gemeentebelastingen en het taxatieverslag inzien via mijn.overheid.nl. Om in te loggen heeft u een geactiveerd DigiD-account nodig en om de aanslag of het taxatieverslag te bekijken heeft u een 'pdf reader' nodig.

Wat staat er op het taxatieverslag?
Op het taxatieverslag staan:

  • het adres van de onroerende zaak;
  • de WOZ-waarde van de onroerende zaak;
  • de kadastrale gegevens;
  • wat voor soort woning/bedrijf het betreft;
  • het bouwjaar;
  • de grootte van de onroerende zaak (inhoud en oppervlakte);
  • bijzondere kenmerken die van belang zijn voor de waardebepaling.

Daarnaast vindt u de onderbouwing van de WOZ-waarde op het taxatieverslag. De onderbouwing bestaat uit de vermelding van verkoopprijzen en WOZ-waarden van een aantal vergelijkbare woningen. De vergelijkbare woningen hoeven niet identiek te zijn aan uw woning.
Bij niet-woningen (bedrijven, kantoren, kerken, scholen, etc.) wordt de WOZ-waarde onderbouwd door het weergeven van de opbouw van de taxatie (huurwaarde en kapitalisatie factor of herbouwwaarde en correctiefactoren).

Wat betekenen de verkoopcijfers op mijn taxatieverslag?
De vermelde verkochte woningen op uw taxatieverslag zijn een selectie uit alle verkopen die de gemeente bij de taxatie van uw woning heeft gebruikt. Omdat wij niet alle verkopen op het taxatieverslag kunnen vermelden, is een selectie gemaakt. De taxateur probeert de voor u meest herkenbare verkopen te selecteren.

Is de WOZ-waarde van mijn woning onjuist als ik de verkochte woningen op het taxatieverslag niet vergelijkbaar vindt?
De taxateur gebruikt bij de taxatie van uw woning alle verkopen van woningen in de gemeente. De WOZ-waarde van uw woning sluit dus ook aan op verkopen die niet op het taxatieverslag staan. De taxateur controleert met behulp van het taxatie model of de waardeverschillen met alle verkochte woningen aannemelijk zijn. Hierbij houdt hij rekening met de verschillen tussen de woningen.

Wanneer er in de omgeving van uw woning weinig vergelijkbare woningen zijn verkocht, is het voor de taxateur moeilijk een aansprekende selectie te maken. In die gevallen vindt u de vermelde verkochte woningen wellicht minder goed vergelijkbaar. Doordat de taxateur niet alleen uw woning getaxeerd heeft, maar ook alle woningen in uw omgeving, heeft hij rekening kunnen houden met de onderlinge verschillen. Op basis van deze verschillen kan de taxateur de juistheid van de WOZ-waarde van uw woning controleren.

Mijn woning is in de loop van 2017 verbouwd. Heeft dit invloed op de WOZ-waarde voor 2018?
Ja, bij een verbouwing die in de loop van 2017 is gerealiseerd kijken we naar de staat van de woning na realisatie in 2017 van de verbouw (toestandsdatum). De waarde van de verbouwing wordt dan weer bepaald op basis van het prijsniveau op 1 januari 2017 (waardepeildatum).

Mijn woning is in de loop van 2017 opgeleverd. Hoe wordt de WOZ-waarde voor 2018 bepaald?
De waardepeildatum voor 2018 is 1 januari 2017. Omdat de woning op 1 januari 2017 nog niet klaar was, kijken we voor de WOZ-taxatie naar de staat van de woning  op 1 januari 2018 en de verkoopprijzen van vergelijkbare woningen die gerealiseerd zijn rond 1 januari 2017.

Mijn woning is nog in aanbouw. Klopt het dat ik hiervoor een WOZ-waarde krijg in 2018?
Ja, ook voor een woning in aanbouw moet de gemeente een WOZ-waarde vaststellen. Hoe deze waarde wordt bepaald, leest u bij de vraag ‘Hoe bepaalt de gemeente de WOZ-waarde voor een onroerende zaak in aanbouw?’

Hoe bepaalt de gemeente de WOZ-waarde voor een onroerende zaak in aanbouw?
Voor een onroerende zaak in aanbouw geldt een aparte regeling. Om de WOZ-waarde te bepalen kijkt de taxateur hoe ver de onroerende zaak gereed was aan het begin van het belastingjaar, in dit geval op 1 januari 2018. De waardering geschiedt vervolgens naar een percentage (van de bouwkosten) dat op dat moment gereed was, vermeerderd met de grondwaarde.

Voorbeeld: een stuk grond is € 200.000 waard en er wordt voor € 100.000 (bouwkosten) een onroerende zaak op gebouwd. Op 1 januari 2016 was de onroerende zaak voor 20% gereed.De WOZ-waarde voor deze onroerende zaak in aanbouw wordt als volgt bepaald:

  • Grond € 200.000 + 20% van de bouwkosten € 20.000 = WOZ-waarde € 220.000

Heeft de gemeente belang bij een hoge WOZ-waarde?
Nee, daar heeft de gemeente geen belang bij. De opbrengst van de belastingen wordt voornamelijk bepaald door het tarief dat de gemeenteraad vaststelt. De gemeente heeft eerder belang bij een lage WOZ-waarde, bijvoorbeeld omdat zij dan minder bezwaarschriften krijgt en dus lagere kosten heeft. Het wettelijke systeem is er echter op gericht om de WOZ-waarde zo zuiver mogelijk op de marktwaarde aan te laten sluiten. Op deze manier is de WOZ-waarde ook het beste controleerbaar voor de belanghebbende.

Hoe moet ik bezwaar maken?
Wij wijzen u erop niet te aarzelen om ons eerst te bellen of te e-mailen, voordat u bezwaar maakt. Wellicht is na dit contact bezwaar maken niet meer nodig. Bent u het daarna nog niet eens met de WOZ-waarde van uw woning of een van de aanslagen die vermeld staan op uw aanslag gemeentebelastingen? Dan kunt u hiertegen binnen zes weken na de dag van dagtekening op de aanslag schriftelijk bezwaar maken. Richt uw bezwaar aan de heffingsambtenaar van de gemeente Zuidplas, Postbus 100, 2910 AC Nieuwerkerk aan den IJssel.
Wij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur via (0180) 330 300. Per email zijn wij bereikbaar via belastingen@zuidplas.nl.

Ik heb bezwaar gemaakt tegen de WOZ-beschikking. Moet ik de aanslag onroerende-zaakbelasting nu toch al betalen?
Als u een bezwaarschrift indient, dan krijgt u geen uitstel van betaling. U kunt ieder jaar bezwaar maken tegen de vastgestelde WOZ-waarde. De afhandeling van een dergelijk bezwaar kan veel tijd in beslag nemen. Als u uitstel van betaling krijgt, dan kan het gevolg zijn dat de betalingstermijnen van een bepaald belastingjaar samenvallen met de betalingstermijnen van een daarop volgend belastingjaar. In zo’n geval moet u twee of meerdere termijnen tegelijk betalen. Om dit ongemak voor u te voorkomen, verlenen wij geen uitstel van betaling. Wordt uw bezwaar toegewezen, dan betalen wij het te veel betaalde bedrag met rente aan u terug.

Hoe lang duurt het totdat ik een uitspraak op mijn bezwaarschrift ontvang?
De gemeente moet uitspraak doen op uw bezwaarschrift binnen het kalenderjaar waarin het bezwaarschrift is ingediend. In 2018 is dat dus uiterlijk 31 december 2018.

Krijg ik sneller uitspraak op mijn bezwaar als ik dit laat indienen door een derde partij die gratis voor mij bezwaar maakt?
Nee, het laten indienen van bezwaar door een derde partij geeft geen verschil in de snelheid van de afhandeling van uw bezwaar. Wat voorop staat is niet wie bezwaar maakt, maar dat de waarde van uw onroerende zaak correct is. Wanneer u besluit een derde partij, die werkt op no-cure-no-pay basis, in te schakelen om bezwaar in te dienen namens u, en het bezwaarschrift wordt toegewezen, dan betaalt de gemeente aan deze partij een kostenvergoeding. Deze kosten kunnen flink oplopen. Als u zelf bezwaar maakt dan bespaart u de gemeente deze kosten.
Nog beter is het om, voordat u bezwaar maakt, contact op te nemen met de afdeling belastingen van de gemeente. Wij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur op telefoonnummer (0180) 330 300. Per email zijn wij bereikbaar via belastingen@zuidplas.nl. Misschien is na dit contact bezwaar maken niet meer nodig.

Wie gebruiken de WOZ-waarde?
De WOZ-waarde wordt gebruikt door de gemeente, de Belastingdienst, het Hoogheemraadschap, banken en woningbouwverenigingen en andere verhuurders van woningen.

Waar wordt de WOZ-waarde voor gebruikt?
De WOZ-waarde is onder andere de grondslag voor de onroerendezaakbelastingen en de roerende-zaakbelastingen.. Daarnaast is de WOZ-waarde ook de grondslag voor de watersysteemheffing van het hoogheemraadschap en ook de Belastingdienst gebruikt de WOZ-waarde voor hun belastingen en heffingen. De woningbouwverenigingen en andere verhuurders van woningen gebruiken de WOZ-waarde bij de bepaling van de maximale huurprijs van woningen.

Volgens de Wet WOZ moeten alle gebruikers van de WOZ-waarde dezelfde WOZ-waarde hanteren.

Hoe lang is de WOZ-waarde geldig?
De WOZ-waarde op de WOZ-beschikking is één kalenderjaar geldig. Voor het kalenderjaar 2018 ontvangt u een WOZ-beschikking waarin de waarde naar de waardepeildatum 1 januari 2017 is bepaald.

Wie krijgt een aanslag gemeentebelastingen?
De eigenaar van een onroerende zaak krijgt:

  1. De WOZ-beschikking;
  2. De aanslag onroerendezaakbelastingen woning eigenaar c.q. niet-woning eigenaar;
  3. De aanslag rioolheffing.

De gebruiker van een onroerende zaak, woning, krijgt:

  1. De WOZ-beschikking;
  2. De aanslag afvalstoffenheffing;
  3. Indien van toepassing hondenbelasting.

De gebruiker van een onroerende zaak, niet-woning krijgt:

  1. De WOZ-beschikking;
  2. De aanslag onroerendezaakbelastingen niet-woning gebruik.

Ik heb geen aanslagbiljet ontvangen terwijl ik heb vernomen dat mijn buren er wel een hebben ontvangen. Hoe kan dat?
De medewerkers van de afdelingen belastingen kunnen voor u nakijken waarom u nog geen aanslagbiljet heeft ontvangen. Neemt u hiervoor telefonisch contact op met de afdeling belastingen op (0180) 330 300. Of stel u uw vraag per e-mail via belastingen@zuidplas.nl

Waarom zitten er geen acceptgiro`s bij de aanslag?
Het is in de gemeente Zuidplas niet meer mogelijk om met acceptgiro’s te betalen. U kunt de aanslag betalen met automatische incasso of door het bedrag zelf over te maken.

Waarom staat mijn naam niet goed vermeld op het aanslagbiljet?
Voor de tenaamstelling van het aanslagbiljet voor personen volgt de afdeling belastingen de gemeentelijke basisadministratie. Voor bedrijven wordt de tenaamstelling aangehouden zoals deze in het handelsregister van de Kamer van Koophandel staat vermeld.

Waarom staat de aanslag op naam van mijn partner?
Heeft een onroerende zaak meerdere eigenaren en/of gebruikers, dan maakt  de gemeente een keuze voor een belastingplichtige. Om deze keuze te maken, hanteert de gemeente een vooraf bepaalde volgorde.

Hoe kan ik meedoen aan de automatische incasso?
Om mee te doen aan de automatische incasso dient u binnen twee weken voor de eerste vervaldag een machtiging aan de gemeente af te geven.

Hoe geef ik een gewijzigd rekeningnummer door?
U stuurt een e-mail naar belastingen@zuidplas.nl met uw adresgegevens en het verzoek om uw bankrekeningnummer te wijzigen. U ontvangt dan van ons een wijzigingskaart via de post.

Voor welke belastingen machtig ik de gemeente?
U machtigt de gemeente om de gemeentebelastingen, zoals vermeld op uw aanslagbiljet, in tien termijnen van uw rekening af te schrijven. De machtiging wordt stilzwijgend verlengd, totdat u zelf de machtiging weer intrekt.

Wat moet ik doen als ik een ander bankrekeningnummer heb?
Wijziging van uw bankrekeningnummer kunt u op twee manieren doorgeven:

  1. Stuur een brief naar de afdeling Belastingen/Invordering, postbus 100, 2910 AC Nieuwerkerk aan den IJssel (vergeet niet uw handtekening te plaatsen).
  2. Of stuur een e-mail naar belastingen@zuidplas.nl

Kan ik een betalingsregeling treffen?
Wanneer u de aanslag niet kunt betalen binnen de gestelde betalingstermijnen, kunt u de gemeente schriftelijk om een betalingsregeling verzoeken. De afdeling Belastingen/Invordering beoordeelt uw verzoek. Voordat de gemeente een betalingsregeling verleent, wijzen wij u eerst op de mogelijkheid van automatische incasso. Automatische incasso houdt immers in dat u de betaling van de aanslag over 10 termijnen spreidt, waardoor uw maandelijkse laster lager zijn.

Voor welke belastingen kan ik kwijtschelding aanvragen?
Kwijtschelding is alleen mogelijk voor het vaste tarief van de Afvalstoffenheffing. Voor alle overige belastingen is geen kwijtschelding mogelijk.

Hoe kan ik een kwijtscheldingsverzoek indienen?
Als u voor het eerst kwijtschelding wilt aanvragen gaat u naar de pagina 'Belastingen en heffingen, kwijtschelding'. U vraagt dan met uw DigiD een kwijtschelding aan. Dit kunt u het beste zo snel mogelijk doen nadat u de aanslag gemeentebelastingen heeft ontvangen.

Het is ook mogelijk om het aanvraagformulier kwijtschelding:

  • Persoonlijk afhalen bij de receptie in het gemeentehuis, Raadhuisplein 2, 2914 KM te Nieuwerkerk aan den IJssel
  • Telefonisch verzoeken om toezending van het formulier, tel. (0180) 330 300

Vul het formulier zo volledig mogelijk in het stuur het op naar de gemeente Zuidplas. Ter attentie van de afdeling Belastingen/Invordering, postbus 100, 2910 AC Nieuwerkerk aan den IJssel.

Moet ik de aanslag betalen als ik een kwijtscheldingsverzoek heb ingediend?
Zolang uw kwijtscheldingsverzoek in behandeling is, krijgt u automatisch uitstel van betaling voor de aanslag afvalstoffenheffing waarvoor u kwijtschelding heeft gevraagd.

Hoe moet ik mijn hond(en) aan- afmelden (Hondenbelasting)?
In de gemeente Zuidplas hoeft u uw hond niet aan- of af te melden voor de hondenbelasting, deze is sinds begin 2019 afgeschaft.

Pagina opties

Wat vindt u van deze pagina?